Jak prodávat na eBay – podrobný návod
Internetové tržiště eBay využívají milovníci nákupů ze všech koutů světa. Ať už se jedná o sběratelské předměty, elektroniku či kabelky a oblečení – na eBay.com je vše. Tento internetový obchod zahrnuje i čínské prodejce, kteří nabízí své produkty za velice výhodné ceny. Často také poskytují různé slevy a akční nabídky. Na eBay lze nejenom nakupovat, ale i prodávat. Jak prodávat na eBay? Žádá si eBay nějaké poplatky? Jak to vlastně funguje?
eBay je známý svou možností nakupovat v rámci aukce. Zákazník má tak možnost vydražit své kýžené zboží za velmi výhodnou cenu. Podobně funguje i česká alternativa Aukro. Velmi podobný princip využívá i e-shop iOffer.
Jak je to s překladem stránky do českého jazyka? eBay v češtině nyní bohužel neexistuje. To může být vnímáno jako nevýhoda. Mnozí čeští zákazníci by jistě uvítali překlad stránky do mateřského jazyka.
eBay česky je nyní ovšem možné využít jen díky automatickým překladačům. Jaké překladače z angličtiny použít kromě Google překladače? Existuje jich mnoho, je ale třeba dávat pozor na kvalitu překladu.
Kromě eBay.com existuje i nákupní portál eBay.de, který uvádí své nabídky v němčině. Mohou ho využít zákazníci, kteří ovládají němčinu lépe než anglický jazyk.
Záležitost, na kterou by se mělo také myslet, je clo a DPH na eBay. Clo a DPH se vztahuje na zboží, které bylo zakoupeno mimo Evropskou unii. Vždy ovšem platí, že clo ani DPH se nemusí hradit u zásilek do ceny 22 €.
Jak prodávat na eBay?
Jak tedy funguje prodej na eBay? Nejprve je potřeba přihlásit se ke svému účtu. Pokud prodejce svůj účet ještě nemá, je potřeba jej založit. Po přihlášení se k vlastnímu účtu je nutné kliknout na ikonku Sell (prodat). Poté se objeví stránka, na které bude možné utvořit seznam nabídek k prodeji.
Prodejům na eBay se začalo nebývale dařit v době protipandemických opatření. Počet českých prodejců na eBay vzrostl na 7 tisíc a lze předpokládat, že další budou přibývat.
1. Vytvoření účtu
Úplně prvním krokem je vytvoření vlastního účtu na eBay. Pro registraci na eBayi je třeba kliknout na políčko „register“. To se nachází na samotném vrchu stránky vlevo, nad logem tohoto e-shopu. Registrovat se na eBay je možné zde >
Pro registraci je nutné uvést identifikační údaje. Jedná se o jméno, příjmení a e-mailovou adresu. Poté je nutné vytvořit si heslo. Je možné přihlásit se i pomocí účtu na Facebooku či Googlu. Pokud uživatel již účet má, stačí se jen přihlásit pomocí ikony Sign in.
Stejně jako Aukro, i eBay.com má v nabídce tvorbu podnikatelského účtu (business account). Stačí kliknout na modrý odkaz Create a business account. Stránka poté přesměruje na stránku s možností tvorby tohoto podnikatelského účtu.
Zde je potřeba vyplnit jméno a e-mailovou adresu podniku a jeho telefonní číslo. Registrace osobního účtu je poté dokončena ikonkou Create account. Tvorba podnikatelského účtu je ukončena ikonkou Register. Založit vlastní účet na eBay je možné zde >
2. Nastavení profilu
Je vždy dobré dát si na svůj profil fotografii a napsat několik informací o sobě. Pro kupující pak profil působí mnohem důvěryhodněji. Kupující si profily prodejců čtou a rozhodují se tak, jestli je pro ně bezpečné si od daného obchodníka něco koupit. Je tedy vhodné do profilu napsat veškeré informace, které je v rozhodování mohou podpořit.
Pokud je budoucí prodejce na eBay sběratelem či znalcem věcí, které prodává, je vhodné tyto informace do svého profilu uvést. Stejně tak, pokud je prodejce zároveň i vlastníkem obchodu. Jak upravit svůj profil?
Upravit svůj profil je možné kliknutím na své uživatelské jméno. Uživatel bude přesměrován na stránku, kde mu bude umožněno nahrát svou fotografii a vyplnit informace o sobě. To je možné udělat kliknutím na Edit profile.
3. Nastavení uživatelského jména
Další nastavení profilu je možné provést skrze nápis Account settings. Zde je možné změnit své stávající uživatelské jméno a upravit své platební metody.
Uživatelské jméno přidělené stránkou eBay lze změnit. Je dobré tuto změnu jména předem řádně promyslet. Jméno lze totiž změnit pouze jednou za měsíc. Jak změnit své stávající uživatelské jméno?
Po kliknutí na Account settings je třeba kliknout na Personal information v sekci Personal Info. Zde je třeba vyhledat nápis User ID a kliknout na tlačítko Edit, neboli Upravit. Více informací je dostupných na tomto odkazu >
Uživatelské jméno je něco, co by se nemělo podcenit. Jak na vhodné uživatelské jméno?
- Je nutné vyhnout se neprofesionálním či urážlivým jménům
- Je dobré naopak vymyslet chytlavé jméno, které zaujme
- Jméno musí obsahovat alespoň dvě malá písmena a nesmí obsahovat mezery
- Je zakázané používat jméno značky, pokud ji prodávající nevlastní
- Uživatelské jméno lze změnit, ale není možné dělat to častěji než jednou za 30 dní
- Nedoporučuje se jméno měnit často, protože to může odradit kupující
4. Nastavení platební metody
Pomocí Account settings je možné nastavit si na eBay.com i svou platební metodu. Po kliknutí na tento nápis je nutné v sekci Payments kliknout na Payment options. Zde je třeba zadat údaje o své platební kartě a účtu.
eBay nabízí různé platební metody, ale nejoblíbenější ze všech je PayPal. Jedná se o jednu z nejbezpečnějších platebních metod na světě. Založit si účet na PayPal není nic složitého. Pokud člověk účet již má, stačí vložit odkaz na něj do svého profilu.
Jak přidat odkaz na PayPal? Stačí v sekci Payments kliknout na PayPal Account. Zde je poté nutné kliknout na tlačítko Link My PayPal Account.
5. Vytvoření nabídky
Po přihlášení se k vlastnímu účtu je třeba kliknout na ikonku Sell (prodat). Ta se nachází navrchu stránky nad hlavním logem. Poté se objeví stránka, na které bude možné utvořit seznam nabídek. Vytvořit nabídku na eBay je možné zde >
Při uvádění položky na seznamu nabídky je třeba začít uvedením toho, co člověk prodává. Do hlavní kolonky je nutné vepsat anglický název tohoto předmětu (např. eBay mince – „coins“, kryty na mobil – „mobile cases“ apod.). Automaticky se objeví kategorie a další detailnější popisy, které člověk může využít.
Název by se neměl podcenit. Je to totiž to první, co se kupujícím zobrazí. Dobrý název dokáže přilákat potenciální kupující. Vhodný název také podá dostatek informací o daném produktu. Kupující si pak rozmyslí, zda nabídka stojí za to, aby se na ni podívali.
Jak na vhodný název, který přiláká kupující?
- Je nutné psát bez chyb
- Je třeba zahrnout všechna relevantní klíčová slova
- Je důležité vyhnout se nic neříkajícím slovům jako „cool“ či „amazing“ apod.
- Pokud je zboží opotřebované či nějak poškozené, měl by název tuto skutečnost také zachytit
- Název může být jen omezeně dlouhý. Je dobré ho tedy plně využít tak, aby jej našlo co nejvíce lidí
- Pokud je v názvu ještě místo, je dobré zahrnout i alternativní názvy a popisy
- Je dobré podívat se na názvy jiných prodejců a nechat se inspirovat
6. Kvalitní fotografie pro produkty
Dalším krokem je nahrání fotografií. Kvalitní fotografie jsou pro úspěch nabídky velice důležité. Špatné fotografie kupující lehce odradí. Ke každé nabídce je nutné připojit minimálně jednu fotografii. Je ale dobré mít u daného produktu fotografií více. Kupující si tak udělá lepší představu o daném produktu.
Je dobré produkt nafotit z více úhlů a vzdáleností. Tmavé předměty je dobré fotit na bílém pozadí, aby vynikly. Šperky je naopak vhodné nafotit na tmavším pozadí. Jasné a ostré fotografie by měly být samozřejmostí. Je dobré fotografie pořídit kvalitním fotoaparátem či mobilem s vysokým rozlišením.
Pokud je to možné, je lepší fotit na denním světle. Blesk může zkreslit barvu produktu. To je nebezpečné zejména u prodeje oblečení. Pokud je prodávané zboží opotřebované, z druhé ruky či jakkoliv poškozené, měla by alespoň jedna fotografie tuto chybu zobrazovat.
Jednoduché pozadí úplně stačí. Je třeba se vyhnout rušivému či špinavému pozadí. Je zakázané používat stažené fotky z internetu či fotky z jiných nabídek. Jedná se o porušení autorských práv a o podvod.
7. Správný popis produktu
Do popisu produktu na eBay.com je nutné zahrnout všechny důležité informace. Může se jednat o výrobce, velikost, váhu, barvu, stav apod. Je lepší uvést více informací než naopak. Pokud kupující nenalezne informace, které hledá, půjde si danou věc koupit jinam.
Příliš mnoho informací ovšem také může odradit. Kupující nebude mít trpělivost číst dlouhé texty a hledat v něm potřebné informace. Ideální je proto najít střed, ve kterém budou zahrnuty všechny relevantní informace.
Nejdůležitější informace by se měly napsat vždy na začátek nabídky. Text by měl být jasně a přehledně rozčleněn. Je důležité vybrat vhodně velký a snadno čitelný font pro své texty. Příliš mnoho barev a grafiky bude zbytečně odvádět pozornost.
Je stěžejní uvést všechny vady, které věc má. Pokud by si kupující věc koupil a zjistil, že má nějaký defekt, o kterém dopředu nevěděl, jistě by to vedlo k negativnímu hodnocení. Podívat se, jak si s popisky jednotlivých produktů poradili ostatní prodávající na eBayi, je možné na tomto odkazu.
8. Vybrání formátu prodeje
Dále je potřeba vybrat si, zda se bude předmět prodávat formou Aukce, nebo se bude prodávat za fixní cenu prostřednictvím volby Buy It Now.
Při Aukci spolu kupující soupeří a přihazují peníze. Tento produkt pak získá ten, kdo v určitém čase nabídne nejvyšší cenu. V Aukci se dobře prodávají starožitnosti a sběratelské předměty, o které bývá mezi sběrateli velký zájem. Sběratelé jsou pak ochotni nabídnout velké částky za to, aby předmět dostali do své kolekce.
Aukční formát lze také využít když kupující neví, za kolik danou věc prodat. Pomocí Aukce prodejce zjistí, za jakou částku jsou kupující ochotni daný předmět koupit. Věci, které si zákazníci chtějí koupit okamžitě bez čekání, nemají v aukcích příliš úspěchu.
Pro takové věci je lepší vybrat formu Buy It Now. Položky nabízené ihned ke koupi mají pevně stanovenou cenu. Kupující si tak položku může koupit okamžitě. Tento formát se hodí pro věci, které kupující nakupují pravidelně.
U aukce je třeba nastavit začátek a konec. Aukce mohou trvat 1 až 10 dní. Aukce, které končí o víkendech a v pondělí mají statisticky vyšší návštěvnost. Proto je dobré snažit se nastavit aukci tak, aby končily v těchto dnech. Mnoho produktů se také prodává v závislosti na sezónně, takže je lepší je nabízet v době, kdy je po nich poptávka.
Zúčastnit se aukcí na eBay je možné zde >
9. Stanovení ceny
Cenu zboží je dobré nastavovat i podle toho, kolik člověk dané nabídce věnoval času. Podle ceny se pak odvíjí i poplatky, které eBay prodávajícím účtuje.
Cenu u nabídek s fixní cenou je možné změnit. U aukcí je možné cenu změnit před prvním příhozem. Aukce, které začínají na nižší ceně, přitáhnou více lidí a mohou skončit vysokým výdělkem.
Většinu kupců vysoké ceny za dopravu od nákupu odradí. Není tedy dobré stanovit příliš vysokou cenu za poštovné. Mnoho čínských prodejců navíc nabízí dopravu zcela zdarma, a proto se zákazníci mohou obrátit rovnou tam.
10. Dokončení prodeje
Prodejce o prodané věci dostane zprávu. Poté by měl co nejrychleji poslat kupci fakturu. Dále je slušné napsat kupujícímu hodnocení. Nejlepší je napsat hodnocení hned v den nákupu či odeslání věci. Je možné kupující požádat o hodnocení nazpět.
Pokud prodejce posílá křehké věci, nesprávné zabalení může způsobit jejich poškození při převozu. Je proto důležité balit věci pořádně. Bezpečné zabalení produktu dodá na důvěryhodnosti.
Občas mohou nastat problémy mezi prodejcem a kupujícím. Je ale vždy lepší nechat negativní hodnocení až jako poslední variantu. Psaní hodnocení by se taktéž nemělo podcenit. Je třeba psát profesionálně, pravdivě a vyhnout se dětinským či vzteklým poznámkám. Více informací je dostupných přímo na e-shopu, odkaz zde >.
Budování reputace na eBay
Na eBay je důležité udržovat si status důvěryhodného obchodníka. Kupující se na hodnocení prodejce totiž vždy dívají. Je proto důležité poskytovat si s kupujícími navzájem příznivé hodnocení.
I prodejci tedy mohou nakupovat. Nemusí se jednat o drahé či velké věci. Aby hodnocení vzrostlo, stačí ze začátku nakoupit několik levnějších věcí. Díky dobrému hodnocení se prodejce stane přitažlivějším pro ostatní kupce.
Radou je tedy nakoupit několik malých věcí a ihned za ně zaplatit, aby prodejce získal dobré hodnocení i jako kupec. Důležité je totiž uvést se na eBay jako spolehlivý člen komunity.
Je třeba se ke kupcům chovat přátelsky. Žádoucí je odpovídat na všechny otázky kupujících. Důležité jsou rychlé reakce a profesionální chování. Zákazníci nemají rádi, pokud jejich dotazy nejsou zodpovězeny a může to vést k negativnímu hodnocení.
Více potencionálních kupců získá ten prodávající, který nabídne možnost vrácení zboží z eBay. Díky nabídnutí této možnosti je možné čerpat různé slevy na eBay.com. Dále to také prohloubí důvěryhodnost prodejce.
Poplatky na eBay
eBay si účtuje dva hlavní typy poplatků, o kterých je třeba vědět. Tyto poplatky se týkají prodejců a jsou následující:
- Vkládací poplatek při tvoření seznamů nabídek
- Poplatek z konečné ceny po prodání předmětu
Částka, kterou si eBay jako poplatek naúčtuje, závisí zejména na ceně položky a kategorii, kterou pro ni obchodník vybere. Prodejce má možnost každý měsíc vložit až 50 nabídek k prodeji bez nutnosti hradit tento poplatek. Po vyčerpání této možnosti je nutné platit vkládací poplatek za každou novou položku.
Při prodeji položky si eBay také účtuje poplatek z konečné ceny. Tento poplatek se počítá jako procento z celkové částky prodeje. Pokud kupující z nějakého důvodu nezaplatí za danou položku, je nutné prodej zrušit nebo ho nahlásit jako nezaplacenou položku.
Je nutné sledovat faktury, které eBay posílá a platit je včas. Prodávající musí pravidelně platit všechny účty, které eBay posílá, jinak hrozí blokace profilu.
Publikováno: 27. 11. 2020
Mohlo by vás zajímat
Nejlepší monitor dechu
Říká se, že po narození dítěte se již člověk nikdy v životě pořádně nevyspí. Velkým pomocníkem v prvních měsících života novorozeněte je bezpochyby monitor dechu. Jak monitor...
VíceCropp eshop – recenze – boty, mikiny, výprodej
Oblečení není jen kus obyčejné látky. V mnoha případech o člověku leccos vypovídá, sděluje životní názory a postoje. Řada mladých lidí si do svých šatníků vybírají...
VíceXzone.cz – recenze, slevový kupón
Xzone.cz se na tuzemském herním trhu pohybuje přes dvě dekády a za dobu své existence se vypracoval mezi největší prodejce počítačových i konzolových her. Mimo hry si v obchodě...
Více