Marketplace na Facebooku – prodej přes „Fejsbuk“
Facebook je jednou z největších sociálních sítí na světě. Má 2 miliardy aktivních uživatelů a je přeložen do sedmdesáti tří jazyků. Slouží především ke komunikaci mezi uživateli, ke sdílení statusů, fotek a videí, k udržování vztahů mezi lidmi na dálku a k zábavě. Uživatelé na něm mohou hrát hry, vyplňovat kvízy a dokonce se dívat i na filmy. Dnes je otázkou, jestli ještě existuje něco, co Facebook neumí. Na Facebooku je totiž možné i nakupovat a prodávat zboží. Jak se prodává na Facebooku? Jak funguje Facebook Marketplace?
Mnoho českých zákazníků, kteří na internetu rádi prodávají zboží, využívají ke svým účelům Aukro. Zahraniční alternativou českého Aukra je eBay. Kdo neví, jak tyto dva e-shopy fungují, může zkusit prodávat na Facebooku.
Výhodou prodeje na Facebooku je, že zboží se většinou předává osobně. Kupující tak vidí na živo, co vlastně kupuje, a také ušetří na poštovném. Pro prodejce je to také výhoda, protože dostane peníze hned do ruky.
Výhodou oproti Aukru i eBay je také to, že Facebook si nevybírá žádné poplatky. Na zmíněných platformách naopak prodejci musí z prodeje poplatky odvádět.
Skupiny pro nákup a prodej
Jednou z možností prodeje na Facebooku jsou skupiny pro nákup a prodej. Nákupní a prodejní skupina je stejná jako běžná skupina. Tyto skupiny však svým členům umožňují uvádět seznam položek na prodej. Pokud chce uživatel Facebooku něco prodat v nákupní a prodejní skupině, musí nejprve na hlavní stránce kliknout na Skupiny.
Zde si uživatel musí vybrat skupinu, ve které má zájem něco prodat. Většina skupin nejprve požaduje, aby se uživatel do dané skupiny přidal. Přidání schválí správci skupiny a poté uživatel může prodávat. Jak na to?
- Je třeba kliknout na Co prodáváte?
- Zde je nutné zadat podrobné informace o položce, kterou si zákazník přeje prodat, a kliknout na Další
- Jako poslední je potřeba vybrat okruh uživatelů, čili okruh lidí, kterým se prodávaná položka zobrazí
- Poté je třeba kliknout na Přidat a položka se zobrazí v kanálu příspěvků
Pokud uživatel chce, aby se jeho položka zobrazila většímu množství kupujících, může udělat následující:
- Uživatel může položku zveřejnit v ostatních skupinách pro nákup a prodej, ve kterých je členem. Tuto možnost uživatel přidá či odebere výběrem kolečka vedle názvu skupiny.
- Uživatel může vytvořit k položce inzerát na Marketplace. Tuto možnost přidá či odebere výběrem kolečka vedle nadpisu Marketplace.
Pokud uživatel svojí položku úspěšně prodá, může jí ve skupině označit jako prodanou. Jak na to? Je to jednoduché. Prodávající nejprve musí v dané skupině svojí položku dohledat.
Poté je třeba vpravo nahoře v příspěvku kliknout na symbol tří teček. V nabídce pak vybere Označit jako prodané. Pokud si prodávající přeje zboží znovu zadat k prodeji, je třeba kliknout na stejný symbol a vybrat Označit jako dostupné.
Facebook Marketplace
Další možností jak prodávat na Facebooku je Marketplace. Pokud chce uživatel něco prodat na Marketplace, musí vytvořit veřejný inzerát. Ten se pak zobrazuje všem na Marketplace, v kanálu vybraných příspěvků, ve vyhledávání i na dalších místech na Facebooku i mimo něj.
Pokud uživatel chce prodat nějaké zboží přes Facebook Marketplace, nejdříve musí kliknout na hlavní stránce Facebooku na položku Marketpalce. Ta se nachází vlevo nahoře stránky.
Dále je nutné kliknout na modré tlačítko + Prodejte něco. Následně se zobrazí tabulka, do které je potřeba vyplnit základní informace o zboží, které si uživatel přeje prodat.
Po kliknutí na toto tlačítko se zobrazí tabulka, do které je třeba vyplnit následující informace:
- Co uživatel prodává
- Cena
- Lokalita
- Kategorie
- Popis zboží
- Fotografie
Pokud prodejce chce zboží označit jako Zdarma, musí zadat jako cenu hodnotu nula. Pozor na fotografie, která musí odpovídat názvu a popisu prodávaného produktu.
Jak prodávat bezpečně na Marketplace „Fejsbuk“
Při prodeji na Marketplace je důležité chránit si soukromí. Kupující ani prodávající by neměli sdělovat své finanční údaje jako jsou např. údaje o bankovním účtu. Dále pokud uživatel prodává elektroniku, je dobré se ujistit, že ze zařízení byly vymazány veškeré osobní údaje.
Pokud se uživatel plánuje kvůli prodeji či nákupu zboží setkat s někým z Marketplace, je lepší si k setkání vybrat nějaké veřejné místo. Osobní setkání přináší výhodu v možnosti ověřit si zboží. Pokud prodejce nabízí, že zboží místo osobního setkání raději zašle, tato možnost mizí.
Je lepší vždy použít hotovost nebo osobní způsoby platby. Kupující i prodávající by měli nabízet a přijímat hotovost nebo osobní způsoby. Dále je potřeba dát si pozor na padělané zboží. Prodej padělků je ve většině zemí nelegální. Na „Fejsbuku“ je jejich prodej také zakázán. I přesto je lepší zkontrolovat zakoupené zboží a přesvědčit se o jeho pravosti.
Jaké jsou podmínky pro prodej na Facebooku?
Položky, jako jsou zvířata, drogy, zbraně, padělky a další zboží, které porušuje práva k duševnímu vlastnictví, se na Facebooku nemohou prodávat. Pokud někdo touží po nákupu volně prodejných zbraní, musí sáhnout po legálních obchodech. Takovým je například e-shop Colosus.
Mnoho zákazníků dnes vyhledává fake značkové oblečení. To ale porušuje zásady prodeje na Facebooku, takže se s ním zde zákazník nesetká. Je lepší se podívat, na kterých e-shopech lze sehnat levné oblečení, a hledat tam.
Jaké další položky se nesmí prodávat? Zakázané zboží uvádí Facebook ve svých Zásadách pro obchodování. Např. služby nebo vstupenky na události může uživatel prodávat pouze na základě písemného povolení od Facebooku. Je tedy více než žádoucí, aby si prodávající zásady pozorně přečetl.
Pokud uživatel poruší Zásady pro obchodování, může mu být odepřen přístup na Marketplace. Pokud byl inzerát odmítnut kvůli porušení Zásad pro obchodování, ale podle zákazníka se jedná o omyl, může být požádáno o to, aby Facebook inzerát znovu zkontroloval.
Prodejce by se měl dále ujistit, že neporušuje Smluvní podmínky a Zásady komunity. V určitých zemích (jako je např. Německo) mají také prodejci povinnost poskytnout údaje o své identitě. Sem patří zejména jméno, adresa, e-mail, nebo registrační či daňové identifikační číslo.
Publikováno: 16. 11. 2020
Mohlo by vás zajímat
Nejlepší monitor dechu
Říká se, že po narození dítěte se již člověk nikdy v životě pořádně nevyspí. Velkým pomocníkem v prvních měsících života novorozeněte je bezpochyby monitor dechu. Jak monitor...
VíceCropp eshop – recenze – boty, mikiny, výprodej
Oblečení není jen kus obyčejné látky. V mnoha případech o člověku leccos vypovídá, sděluje životní názory a postoje. Řada mladých lidí si do svých šatníků vybírají...
VíceXzone.cz – recenze, slevový kupón
Xzone.cz se na tuzemském herním trhu pohybuje přes dvě dekády a za dobu své existence se vypracoval mezi největší prodejce počítačových i konzolových her. Mimo hry si v obchodě...
Více